Vad händer i höst?

Jag tar det från början...
 
I slutet av maj månad, en vecka innan studenten åkte jag upp till Strömsholm för att göra ridprovet till Hippologen, mest för en kul grej plus att jag hade aldrig varit på Strömsholm innan. Två flugor i en smäll typ. Jag började dagen med hoppning, hoppade två olika hästar och var riktigt nöjd med min prestation, jag var ju inte nervös för "jag skulle ju ändå inte gå hippologen". Därefter visade vi häst vid hand, något som jag gjort flera gånger tidigare med Lorett på New Forest SM. Visade hästen Gangster Boy, han blev lite busig och brallig i traven men jag klara ut det bra. Sist på schemat stod dressyr, första hästen jag fick var lite äldre, lite stelare och jag önskar jag hade haft mer tid att rida fram honom och verkligen fått honom lösgjord. Häst nr 2 var mycket bättre, mjuk och väldigt lätt att sitta ner på, även här var jag nöjd men kände att jag inte heller kunde kräva mer av mig själv med tanke på hur lite dressyr jag tränat det senaste åren. 
 
Några veckor senare fick jag ett brev hem från SLU - jag blev godkänd!
 
7 hoppning, 6 häst vid hand, 5 dressyr. 
 
Ytterligare några veckor senare när jag klicka in på antagning.se möttes jag av det här...
 
Jag hade några dagar på mig att svara, jag väntade in i det sista med att skicka in mitt svar som förvånandsvärt nog blev ett JA. Men efter lite funderade tänkte jag att det är lika bra att tacka ja, det är ju bara att tacka nej senare. Hem kom det en massa papper från Flyinge som jag bara lite halvslarvigt läste igenom...
 
Den 2 augusti lämnade jag Sverige för att under tre veckor semestra i USA tillsammans med familjen. San Fransisco - Los Angeles - Las Vegas. I början av resan funderade jag inte så mycket på Hippologen utan det började sakta komma krypandes i slutet av resan. Speciellt under alla lata dagar i solstolen i Las Vegas kom tankarna tillbaka om att, "ja varför inte" Sista veckan i USA, två veckor innan skolstart på Flyinge hade jag i princip bestämt mig, men jag höll det fortfarande lite hemligt för mig själv. Det enda jag egentligen tvekade och funderade på var ifall jag skulle klara av det, var verkligen hippologen någonting för mig? väljer jag rätt nu?
 
På planet på vägen hem igen till Sverige sov jag inte många minutrar den natten och hade därav återigen mycket tid att fundera. Sen slog det mig. Jag behöver inte fundera eller vara osäker på vad alla andra kommer tycka om mitt val, detta är någonting som jag vill göra till 110 % och då ska jag göra det. Under natten kladda jag ner lite i mina anteckningar i mobilen, text som kanske skulle göra sig bra som en facebook status när jag kom hem.
" Hur tänker jag egentligen!? Att jag ens har funderat på att inte gå Hippologen, jag kom ju faktiskt in. Trots att jag varken hade högskoleprovet eller 6 månaders arbetserfarenhet. Då borde jag ju ändå vara ganska duktig... Hästar 24/7 varför inte? Jag har bestämt mig, jag ska bli hippolog, en riktigt bra hippolog. Det finns ju trots allt inget bättre liv än med hästar! ♡ "
 
I fredags kom jag hem och i söndags la jag ut statusen på min facebook och har bara fått positiv respons (vad jag vet ;) Så hela söndagen höll jag och mamma på och ringa runt och jaga boende i Flyinge. Men självklart var det ju fullt överallt, vad tänkte jag på egentligen? Ring en vecka innan skolstart, bra Julia! I alla fall så maila jag även till dom som inte svarade på telefon och dom som hade fullt att dom skulle höra av sig ifall dom fick något ledigt. Och igår morse hände det, jag såg direkt på morgonen på min mobil att jag hade fått mail, öppna det och läste att dom hade lediga rum på elevhemmet!!! Min lycka visade inga gränser, direkt ringde jag upp mamma och berätta. Efter en liten stund till när jag vaknat till liv och min röst lät någorlunda normal ringde jag Anna-Karin, hon som hade hand om elevhemmet. Jodå, hon hade rum ledigt, och självklart var där egen toalett och dusch på rummet, gemensamt kök och vardagsrum. Där bodde gymnasieelever, 1 UP (unghästprogrammet) och 3 HP1or (Hippologer)
 
Så ikväll kör jag och mamma ner till Flyinge för att träffa Anna-Karin, skriva kontrakt och få nyckel och sen kan jag börja flytta in hur jag vill till helgen!! Sist jag bodde på elevhemmet var när jag för typ 100 år sedan var på ponnyläger på Flyinge med Lorett en vecka, så jag vet att det är fina och fräscha lokaler.
 
Nu händer det på riktigt, måndag 8.30, upprop aulan. Hippologprogrammet åk 1 - Nu kör vi!
 
 
#1 - - Mamma:

Trevlig läsning, detta blir hur bra som helst trollet.
Du är ju ingen kontorsråtta/pappersmänninska precis så ett liv som Hippolog passar nog dig perfekt ;))
Ikväll fixar vi nycklar och sedan får du packa och så kör vi på söndag :D
Puss älskar dig <3